Naturhistorisches Museum Wien gibt Gebeine Angehöriger der Māori und Moriori an Aotearoa, Neuseeland zurück

27. September 2022
Am Dienstag, 27. September wurden im Rahmen einer feierlichen Repatriierungs-Zeremonie im Naturhistorischen Museum Wien Gebeine Angehöriger der Māori und Moriori nach Aotearoa, Neuseeland, zurückgegeben.
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Das Karanga Aotearoa Repatriation Programme führt die Rückführung von Überresten von Māori und Moriori aus den Sammlungen des Naturhistorischen Museums Wien, Österreich, durch. Dieses Projekt wird in Partnerschaft zwischen dem Te Papa Tongarewa Museum (Wellington), dem Naturhistorischen Museum Wien, der österreichischen Bundesregierung und der neuseeländischen Botschaft in Wien durchgeführt.
 
Bei der offiziellen Übergabe sprachen Mr. Parone Gloyne (Māori cultural expert, Te Papa),
Dr. Arapata Hakiwai (Māori co-leader, Te Papa) und S.E. Botschafter Brian Hewson (neuseeländische Botschaft in Österreich). Österreich und das NHM Wien waren vertreten durch Mag. Jürgen Meindl (Leiter der Sektion Kunst und Kultur, Bundesministerium für Kunst, Kultur, öffentlichen Dienst und Sport)
Dr. Katrin Vohland (Generaldirektorin des NHM Wien) und Prof. Dr. Sabine Eggers (Anthropologin, NHM Wien). Bei den anschließenden Präsentationen und der Podiumsdiskussion sprachen auch Mr. Te Herekiekie Herewini (Karanga Aotearoa), Mr. Te Arikirangi Mamaku-Ironside (Karanga Aotearoa), Dr. Arapata Hakiwai (Te Papa), Mr. Paraone Gloyne (Te Papa), Ms. Ngahuia Kopa (Te Papa) und Ms. Hinemoana Baker (Te Papa).
 
Kunst- und Kulturstaatssekretärin Mag. Andrea Mayer bezeichnet die Rückgabe von Ancestral Remains der Māori und Moriori an Aotearoa/Neuseeland als wichtigen Schritt für die Anerkennung geschehenen Unrechts, welches durch umsichtige Provenienzrecherchen belegt werden konnte. „Einen weiteren Schritt in diese Richtung gehen wir mit dem Beratungsgremium für Objekte aus kolonialen Kontexten. Ziel ist es, einen sensiblen Umgang mit Sammlungen österreichischer Bundesmuseen aus kolonialen Kontexten zu entwickeln. Ein zeitgemäßer und dialogischer Zugang steht dabei im Vordergrund.“
 
Dr. Katrin Vohland, Generaldirektorin und wissenschaftliche Leiterin des Naturhistorischen Museums Wien, betont die Bedeutung des Vorhabens und seine Wichtigkeit für alle Beteiligten. "Ich bin beeindruckt, wie sehr der Rückführungsprozess von dem Wunsch nach Versöhnung getragen wird, und freue mich, dass wir zum Heilungsprozess beitragen können", so Dr. Vohland.  "Ich bin dankbar für die Möglichkeit, die Beziehungen zwischen Österreich und Neuseeland auf wissenschaftlicher und persönlicher Basis vertrauensvoll wachsen zu lassen."
 
Zur Repatriierung 
Mit der Rückgabe von menschlichen Überresten soll das ethische und moralische Unrecht anerkannt werden, welches durch rücksichtlose Sammlungspraktiken entstanden ist. Sterbliche Überreste indigener Angehöriger wurden zudem unter Missachtung ihrer Welt- und Wertvorstellungen außer Landes geschafft. Sie wurden anthropometrisch untersucht, rassialisiert und nicht selten öffentlich zur Schau gestellt. Dadurch wurden sie ihrer Identität als Vorfahren der lebenden Gesellschaften beraubt und zu Museumobjekten degradiert. Das Ziel der Repatriierung menschlicher Überreste aus musealen Sammlungen ist die Rehumanisierung und somit die damit einhergehende Wiederherstellung der individuellen Würde der Verstorbenen und ihrer wichtigen Rolle als Identitätsspender heutiger Gesellschaften.  
 
Provenienzrecherche 
Bei den menschlichen Überresten aus Neuseeland (kōiwi tangata / kōimi tchakat), die im 19. Jahrhundert in das NHM Wien eingegliedert wurden, handelt es sich um Schädel von Kindern, Jugendlichen, Erwachsenen, Männern und Frauen. 
Eingeleitet wurde dieser Prozess durch das Te Papa Museum, Wellington, welches im Auftrage der neuseeländischen Regierung, weltweit Repatriierungen initiiert und koordiniert. Nach intensiver interdisziplinärer Provenienzrecherche über die Herkunft der Gebeine ist davon auszugehen, dass diese gegen den Willen der indigenen Māori / Moriori Gesellschaft aus deren Grabstätten entwendet wurden. Sie gelangten auch durch Handel und Tausch sowie als Geschenk in die osteologische Sammlung des NHM Wien. Zu diesem Schluss gelangt die gemeinsam von einem großen Team an Wissenschaftler*innen und Student*innen der Anthropologischen Abteilung des NHM Wien in Zusammenarbeit mit Wissenschaftler*innen des Te Papa Museums durchgeführte Provenienzrecherche. Aufgrund der daraus resultierenden und im Gutachten hervorgegangenen Ergebnisse sowie mit dem Verweis auf internationale Ethikstandards (wie insbesondere Art. 12 der United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples) und den Empfehlungen des Te Papa Museums befürwortet die Republik Österreich daher ausdrücklich die Repatriierung dieser kōiwi tangata / kōimi tchakat. 
 
Im Zuge dieser Repatriierung wird auch das Sparkling Science Projekt „Kolonialismus heute!? Was hat das mit mir zu tun?“ gestartet. Ziel ist es, gemeinsam mit Schüler*innen zu untersuchen, was koloniale Kontexte mit aktuellen Fragen, zum Beispiel der Biodiversität oder globaler Ungleichheit, zu tun haben. Der Besuch der Schüler*innen bei der Repatriierungszeremonie ist gleichzeitig Projektauftakt.
 
 
Zur Rückführung der Gebeine Angehöriger der Māori und Moriori an das Te Papa Tongarewa Museum (Wellington)
 
Media contact:
Heather Byrne, Senior Communications Advisor, Te Papa Tongarewa
029 601 0120 | heather.byrne@tepapa.govt.nz
 
Te Papa will welcome home Māori and Moriori ancestral remains being repatriated from the Natural History Museum Vienna.
 
The first repatriation to New Zealand from the Natural History Museum Vienna, and the biggest repatriation from Austria includes a group of Māori and Moriori ancestors that represent the remains of approximately 64 individuals. Records indicate that 49 of these ancestors were collected by Austrian taxidermist and notorious grave-robber Andreas Reischek who spent twelve years in New Zealand from 1877 to 1889.
Professor Sir Pou Temara, Repatriation Advisory Panel Chair acknowledged the importance of this major repatriation.
 
“These ancestors were stolen by those with no regard for the Māori communities they belonged to,” Sir Pou said. “In his diary entries Reischek boasts of eluding Māori surveillance, looting sacred places and breaking tapu – he knew exactly what he was doing. His actions were wrong and dishonest.”
“It is always a spiritual relief and privilege to welcome back our ancestors who have been victims of such wrongdoing. Culturally we know that they are weeping with joy now that they have returned to Aotearoa where at last they will rest in peace,” Sir Pou Temara said.
 
This pivotal repatriation concludes 77 years of negotiation between New Zealand and Austria.
 
Te Papa’s Kaihautū | Māori Co-leader Dr Arapata Hakiwai recognised the Natural History Museum Vienna and the Austrian government for enabling the return of the ancestors.
These ancestors’ journey home has been long-awaited, and is made possible by the mutual agreement of the Museum and the Austrian government.”
This historic repatriation helps to reconcile the colonial past and opens a new chapter in relationships between Māori, Moriori, and the New Zealand and Austrian Governments,” Dr Hakiwai said.
 
Te Papa’s Acting Head of Repatriation Te Arikirangi Mamaku-Ironside has worked closely with colleagues in Austria.
“The Natural History Museum, Vienna has made a profound commitment to right the wrongs of the past, and approached this work with a spirit of openness and reconciliation.”
Mr Mamaku-Ironside said there was still work to do.
“While we’ve seen an increase in conversations about repatriating human remains, there is still a lot of work to do to bring all our ancestors home,” Mr Mamaku-Ironside said.
 
Dr. Katrin Vohland, Director General and Scientific Director, Natural History Museum Vienna, acknowledged the importance of the undertaking, and its significance for all parties.
I’m impressed by how much the repatriation process is driven by the wish for reconciliation, and am happy we can contribute to the healing process,” Dr. Vohland says.
I’m thankful for the opportunities to let the relationship between Austria and New Zealand grow trustfully on a scientific and personal basis.”
 
The ancestors will be held in Te Papa’s wāhi tapu (sacred space) while provenance research is undertaken, followed by engagement with whānau, hapu and iwi to determine their final resting place.
 
The Natural History Museum’s formal handover ceremony takes place in Vienna on Tuesday 27 September, 9.30 am (Vienna time), and will include Tikanga Māori (indigenous cultural customs and protocols). In attendance will be representatives of the Karanga Aotearoa Repatriation Programme, Dr Arapata Hakiwai, Māori cultural experts and The New Zealand Ambassador to Austria, His Excellency Brian Hewson.
 
About these remains
 
The remains include calvaria (skulls without mandibles), craniums, loose mandibles and maxilla fragments.
Through examining museum archives and journals, it’s understood most of these ancestors were taken from Rēkohu Wharekauri (Chatham Islands), Whanganui, Ōtautahi Christchurch, Lyttelton, Tāmaki Makaurau Auckland, and wāhi tapu throughout Te Taitokerau including Whangaroa and Taiharuru. Further research will be carried out to determine the locations where the ancestors were taken from, and Karanga Aotearoa will work with Iwi, hapu and whānau to establish a pathway home for them.
Colonial collectors rarely recorded the origin of the remains they removed, meaning the identity and home of many stolen ancestors may never be known.
 
A long history of attempts at repatriation
 
A repatriation campaign started at the end of World War II has resulted in the return of these remains that were unlawfully acquired by the notorious Austrian, Andreas Reischek.
Māori became aware that the remains were housed in the Natural History Museum, Vienna when Reischek’s son published Yesterdays in Māoriland in 1930 – an English translation of Sterbende Welt: Zwölf Jahre Forscherleben auf Neuseeland (A dying world: twelve years of an explorer’s life in New Zealand). This book was based on Reischek’s diaries and manuscripts.
Also being repatriated are ancestral remains associated with the Novara Expedition, Julius von Haast (Canterbury Museum), Karl von Scherzer, Ferdinand von Hochstetter, Dr I W Bell, Fasana corvette, O Trautman, and Austrian Crown Prinz Rudolf.
This is the first repatriation to New Zealand from the Natural History Museum Vienna, and the biggest repatriation from Austria.
 
First attempts at repatriation began in 1945 when Māori sought support from the New Zealand government to repatriate these ancestors. No formal request was made by the New Zealand government and it wasn’t until 1985, with the repatriation request from Te Arikinui Dame Te Atairangikaahu, the Māori Queen, that Māori ancestral remains began returning from Austria. A further repatriation of Māori ancestral remains took place in 2015, also from the Weltmuseum in Vienna.
In 2017, Te Herekiekie Herewini, Karanga Aotearoa Head of Repatriation, lead a delegation to the Natural History Museum in Vienna to karakia, mihi and to make a formal inquiry into the Māori and Moriori remains in the Museum’s Department of Anthropology (DA-NHMW). It was around this time that Prof. Dr. Sabine Eggers joined the DA-NHMW as Head of the International Collection and commenced the provenance research into the collection associated with New Zealand and Rēkohu (Chatham Islands). Dr Eggers and a dedicated team undertook the ambitious task of checking and re-translating the original text of Reischek’s diaries that were used to unravel his wrongdoings. This work is ongoing.
In 2020, Te Herekiekie Herewini formally requested the Austrian Federal Government to return these unethically acquired ancestors.
 
Andreas Reischek
Andreas Reischek was an Austrian taxidermist who arrived in New Zealand in 1877 and stayed for twelve years. He was the main collector of human remains from New Zealand.
Sent to Christchurch to help prepare an exhibition at the Canterbury Museum, Reischek was considered a ‘New Zealand enthusiast’, funding himself to stay longer than planned.
He travelled widely throughout the country taking interest in New Zealand’s fauna, animals and indigenous people. He befriended King Tawhiao who allowed him to hunt different species of birds – the first non-Māori to be given this honour. He later betrayed the King by looting ancestral remains.
Reischek’s diaries demonstrate he was acutely aware that stealing Māori remains violated Māori beliefs. He writes about looting from sacred places, evading Māori surveillance and breaking tapu, in spite of being warned about the tapu infringement.
In an entry from 1888, Reishek writes of acquiring:
Māori Crania collected from caves, crevices, hollow trees, battle fields and kitchen middens. It is one of the most difficult tasks, because all these places are tapu, holy, and no one is allowed to enter them [?], without being noticed by the locals, [?] early morning to evening, especially when they’re mistrusting.” (Reischek Diary 1:0038)
“Māori Schädels gesammelt aus Höhlen, Felsspalten, hohlen Bäumen, Kampfplätzen und Küchenmiddens. Es ist eine der schwierigesten Aufgaben, da alle diese Plätze Tapu, heilig, sind und sie Niemand betreten darf, [?] ohne von den Eingeborenen bemerkt zu werden, achte von frühen morgen bis abends dann [?] besonders wenn sie Mistrauen hegen.” (Reischek Diary 1:0038).
The collection he amassed through his travels became the largest collection of ethnological and natural history material taken from New Zealand to Europe (King 1981: 142; Prebble 1993).
 
In 1890, the Imperial Natural History Museum recorded that Reischek’s collection had 453 ethnographical specimens from New Zealand, including human remains and over 3,000 ornithological specimens from New Zealand.
 
Karanga Aotearoa is the government mandated authority that negotiates the repatriation of Māori and Moriori ancestral remains on behalf of Māori and Moriori.
The team comprises of a repatriation manager, repatriation researcher, and repatriation coordinator. They work with the support and expert advice of the Repatriation Advisory Panel to locate, identify, negotiate and physically return kōiwi tangata (Māori skeletal remains) and kōimi tangata (Moriori skeletal remains) to Aotearoa New Zealand.
 
Since its launch in 2003, the programme has repatriated almost 800 ancestral remains.
 
For more information about The Karanga Aotearoa Repatriation Programme | Te Kaupapa Whakahokinga mai a Karanga Aotearoa visit:
 
https://www.tepapa.govt.nz/about/repatriation/karanga-aotearoa-repatriation-programme
 

APA-Bildergalerie:
https://www.apa-fotoservice.at/galerie/30676


Rückfragehinweis Te Papa Tongarewa Museum (Wellington):
 
Heather Byrne
Senior Communications Advisor, Te Papa Tongarewa
Tel.: 029 601 0120
heather.byrne@tepapa.govt.nz
 
Prof. Dr. Sabine Eggers (NHM), Mr. Te Arikirangi Mamaku-Ironside (Karanga Aotearoa), Mr. Te Herekiekie Herewini (Karanga Aotearoa)
(c) NHM Wien, Christina Rittmannsperger
Mr. Te Arikirangi Mamaku-Ironside (Karanga Aotearoa), Prof. Dr. Sabine Eggers (NHM), Mr. Te Herekiekie Herewini (Karanga Aotearoa)
(c) NHM Wien, Christina Rittmannsperger
Romantizised painting of a Māori village by Alois Schönn (1826-1897)
(c) NHM Wien
Decorative caryatid by Viktor Tilgner (1844-1896), representing a tattooed Māori man holding a tewhatewha axe
(c) NHM Wien
Frigate Novara
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Julius von Haast
Ferdinand von Hochstetter
(c) NHM Wien
Andreas Reischek
(c) NHM Wien
  
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